Notícies

« Ves enrere

Ximo Puig anuncia la posada en marxa d’una unitat de resposta sanitària ràpida per a acompanyar el professorat en la prevenció de conductes autolesives o suïcides de l’alumnat

Ximo Puig anuncia la posada en marxa d’una unitat de resposta sanitària ràpida per a acompanyar el professorat en la prevenció de conductes autolesives o suïcides de l’alumnat

  • Educació anuncia un increment de la plantilla d'orientadors i orientadores i la implantació d'un programa pilot per a reforçar la connexió entre aprenentatge acadèmic i competències socioemocionals
  • La Generalitat posarà en marxa un programa específic per a la prevenció del suïcidi en la població infantil, adolescent i juvenil i crearà una mesa de treball amb associacions i entitats professionals involucrades en aquesta comesa
  • El president ha mantingut una reunió amb la consellera d'Educació, Raquel Tamarit; el conseller de Sanitat Universal, Miguel Mínguez, i el comissionat per a la Salut Mental, Rafael Tabarés

 

 

 

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha anunciat la posada en marxa d'una unitat de resposta sanitària ràpida que permetrà acompanyar el professorat en l'abordatge de problemes de salut mental que afecten l'alumnat, amb la finalitat d'extremar els mecanismes de coordinació i previndre possibles conductes autolesives o suïcides.
 
Així ho ha avançat després de mantindre, al Palau de la Generalitat, una reunió amb la consellera d'Educació, Cultura i Esport, Raquel Tamarit; el conseller de Sanitat Universal i Salut Pública, Miguel Mínguez, i el comissionat de la Presidència de la Generalitat per al Pla valencià d'acció per a la salut mental, drogodependències i conductes addictives, Rafael Tabarés.
 
Puig ha inscrit aquesta trobada dins de la línia de treball desplegada per la Generalitat en el marc del Pla valencià d'acció per a la salut mental i ha subratllat, sobre aquest tema, que el Consell continuarà intensificant l'esforç perquè el professorat "se senta acompanyat en tot moment" i, en aquest sentit, es crearà la figura de la unitat específica d'acció directa per a connectar al màxim la comunitat educativa amb el personal sanitari especialitzat.
 
Es tracta d'un problema que "volem treballar amb les entitats i associacions", perquè "convoca tota la comunitat", ha dit també el president, que ha insistit que la salut mental de la població infantil i juvenil afecta el conjunt de la societat. Puig considera una prioritat "protegir els joves" i ajudar-los al fet que puguen desenvolupar el seu projecte de vida sense les frustracions que puguen desembocar en conductes autolesives o suïcides.
 
Increment de la plantilla d'orientadors i orientadores
 
Paral·lelament, la consellera d'Educació, Raquel Tamarit, ha avançat un increment de la plantilla d'orientadors i orientadores i la implantació d'un programa pilot per a reforçar la connexió entre aprenentatge acadèmic i competències socioemocionals.
 
Tamarit ha assenyalat que l'Administració educativa comparteix la reivindicació plantejada des de la comunitat educativa i articularà, a través del decret de plantilles que es negocia en l'actualitat amb agents sindicals, un augment d'orientadors i orientadores.
 
A més, i amb la finalitat de reforçar els recursos amb els quals puga comptar el personal docent, també s'implantarà un programa pilot basat en el model Casel (Collaborative for Academic, Social and Emotional Learning), centrat en un enfocament transversal i integral per a l'aprenentatge acadèmic, social i emocional.
 
La Conselleria d'Educació ja compta amb un equip específic treballant en la planificació d'aquest programa pilot per al pròxim curs. No es tracta només de tallers als centres educatius, sinó de tallers d'acompanyament a professorat, alumnat, famílies i agents de la població vinculats amb la salut mental. És un model transversal i integral.
 
Per tant, com ha explicat Tamarit, aquest model convida a fer un abordatge de la competència socioemocional global, implicant tots els agents de la comunitat educativa, des de l'inici de l'escolarització. A més, es desenvolupa en cinc àmbits: autoconsciència, consciència social, autocontrol, presa de decisions responsables i habilitats per a relacionar-se.
 
Aquest és un nou programa que se suma a les diverses accions empreses ja per la Conselleria d'Educació, com ara Som imprescindibles, amb tallers impartits per professionals de la psicologia per a l'alumnat dels instituts; el reforç que ja s'ha fet, amb un augment de més d'un 60 % del personal orientador dels centres, que continuarà incrementant-se el pròxim curs; les unitats especialitzades d'Orientació, que estan en marxa des de fa dos cursos, o l'activació recent de l'Observatori de la Igualtat i la Convivència Escolar.
 
Per la seua banda, el conseller de Sanitat, Miguel Mínguez, ha subratllat que aquestes unitats de resposta ràpida permetran que qualsevol incidència que es produïsca en l'àmbit educatiu siga atesa per professionals amb especialització en aquest àmbit, que actuaran "de manera ràpida i continuada i estaran en contacte amb les unitats de salut mental infantojuvenil".
 
Mínguez ha subratllat que, en l'actualitat, la Conselleria de Sanitat ja col·labora amb la d'Educació mitjançant protocols específics detectant problemes de salut en l'àmbit escolar que es deriven, previ consentiment de mares i pares, a les unitats de Pediatria i, des d'allí, a les unitats de Salut Mental Infantojuvenil.
 
Programa específic
 
El comissionat per a la Salut Mental ha avançat, d'altra banda, que la Generalitat posarà en marxa un programa específic d'atenció a la població infantil, adolescent i juvenil per a previndre el suïcidi, i crearà una mesa de treball amb associacions i entitats professionals involucrades en aquesta comesa.
 
"La situació que estem vivint als col·legis i els instituts amb els joves, els professors i els equips directius és un exemple de la importància de la salut mental", ha assenyalat Tabarés, que ha defensat la importància de treballar en polítiques públiques "que vertebren tots els esforços que s'estan fent des de les diverses conselleries".